Ja janvāris pagāja skumjā Deivida Bovija zīmē, tad 2016.gada februāris jau bija jautrāks un mūzikas kontekstā to noteikti varēja dēvēt par Kanjē Vesta un Viņa Ego mēnesi. ASV tika piešķirtas gadskārtējās Grammy balvas, bet Lielbritānijā – Brit Awards, Amerikas Ierakstu Industrijas Asociācija veica būtiskas izmaiņas noteikumos, pēc kādiem piešķir Zelta un Platīna apbalvojumus, bet… diemžēl neiztika arī bez traģēdijām.

 

FEBRUĀRA MŪZIKAS ZIŅU TOP:

4.13.februāra agrā rītā Zviedrijā notika viena no lielākajām traģēdijām mūzikā pēdējos gados. Jaunā britu indie-rock apvienība Viola Beach, kura tobrīd vēl tikai gaidīja sava debijas albuma izdošanu, bija ieradusies Zviedrijā, lai uzstātos festivālā “Where Is The Music?”, un bija jau atpakaļceļā uz Angliju, kad grupas busiņš nogāzās no tilta 30 metru augstumā. Bojā gāja visi automašīnas pasažieri: solists Kriss Leonards, ģitārists Rivers Rīvzs, basists Tomass Louvs, bundzinieks Džeks Deikins, kā arī grupas menedžeris Kregs Tarijs, kurš bija pie stūres. Kā ziņoja BBC, tilts bijis pacelts, lai palaistu kravas kuģi, bet grupas mašīna pārbraukusi pāri aizsargbarjerai un nogāzusies. Martā Viola Beach bija paredzēts uzstāties Teksasas SXSW mūzikas konferencē, bet vasarā vairākos lielos Lielbritānijas festivālos. Vasarā Glastonberijā Coldplay godināja mūziķus, izpildot viņu īsās karjeras lielākā hita „Boys That Sing” kaverversiju. Debijas albums „Viola Beach” tika izdots 29.jūlijā – jau pēc dalībnieku nāves – un pirmajā pārdošanas nedēļā sasniedza 1.vietu Apvienotās Karalistes pirktāko albumu topā.

 

3.Kopš 1958.gada nebija mainīti noteikumi, pēc kādiem Amerikas Ierakstu Industrijas Asociācija (RIAA) piešķīra platīna un zelta apbalvojumus albumiem, proti, par vienu miljonu pārdotu albumu – platīna disks, bet par pusmiljonu – zelta. Mūzikas patērētāju jaunie klausīšanās ieradumi šos likumus piespieda mainīt. No 1.februāra tiek skaitīti arī straumēšanas dati, taču ar nelielu niansi – viens pārdots albums (vienalga vai tas būtu vinila, CD vai mp3 formātā) ir ekvivalents 1500 straumēšanas reizēm. Tieši šī pēdējā nianse izraisīja diskusijas, liekot vaicāt, kāpēc izvēlēts tieši šāds skaitlis. Tikmēr nosvinot jaunos noteikumus, uzreiz pie platīna apbalvojumiem tika 17 mākslinieki, tai skaitā Kendriks Lamārs par pērnā gada „To Pimp a Butterfly”, savukārt The Weeknd ieguva pat dubulto platīnu par albumu „Beauty Behind the Madness”.

 

2.Ikurāt katru februāri tiek sadalītas gadskārtējās mūzikas balvas gan ASV (Grammy), gan Lielbritānijā (Brit Awards). Kā jau pēdējos gados ierasts, lielākā garlaicība valdīja Britu salās, kur Adele uzvarēja gandrīz visās kategorijās, kurās bija izvirzīta, mājās aizvedot kopā 8 balvas, tai skaitā par Gada Labāko Albumu un Gada Labāko Singlu. Par gada mūziķi tika nosaukts Džeimss Bejs, bet par gada britu grupu – Coldplay. Mazliet perspektīvāk izskatījās starptautisko mākslinieku kategorija – par gada grupu atzina Tame Impala, bet par gada mūziķi (sievieti) – Bjorku. Vīrietis? Džastins Bībers. Nopietni.

Nekādi lielie pārsteigumi gan nenotika arī Grammy apbalvošanas ceremonijā, toties tur jau iepriekš prognozes bija nedaudz cerīgākas. Kendriks Lamārs kļuva par lielāko uzvarētāju, aizvedot mājās piecas statuetes, taču diemžēl nevinnēja nevienā no galvenajām kategorijām. Proti, balvu par gada labāko ierakstu (dziesmu) žūrija piešķīra Marka Ronsona un Bruno Mars kopdarbam „Uptown Funk”, bet par gada albumu – Teilorei Sviftai par „1989”. Jā, nevis „To Pimp a Butterfly”, bet „1989”.

 

1.Ak, Kanjē, ak Kanjē. Būtu laikam grūti atrast ekscentriskāku cilvēku mūzikā par Kanjē. No lieliskiem ierakstiem līdz bērnišķīgām izdarībām, no mākslinieciska perfekcionisma līdz absurdiem runu plūdiem. To visu viņš pamanījās nodemonstrēt februārī, kad teju nepagāja ne diena, kad Kanjē Vesta vārds nebūtu ticis locīts mūzikas presē.

Vispirms jau mēneša sākumā viņš darīja zināmu, ka jaunajam albumam jau atkal (trešoreiz!) mainīts nosaukums – „The Life of Pablo”. To viņš pavēstīja 10.februārī – dienu pirms paredzētās albuma izdošanas. Droši vien lieki teikt, bet albums 11.februārī tā arī netika izdots. Tā vietā Madison Square Garden Ņujorkā tika sarīkota vērienīga un ļoti dīvaina Yeezy Season 3 modes skate sadarbībā ar sporta apģērbu kompāniju Adidas, kas vienlaikus bija arī albuma noklausīšanās ballīte. Nākamajā dienā Kanjē kārtējo reizi mainīja albuma dziesmu sarakstu un atklāja iemeslu, kāpēc atlikta izdošana – dziesma „Waves” vēl neesot pabeigta…

Albums beidzot tika izdots 14.februārī, taču jau dažas stundas vēlāk Kanjē albumu atkal izņēma no straumēšanas/lejupielādes vietnes Tidal, lai… atkal pielabotu vairākas dziesmas. Nākamajā dienā ar twitter starpniecību reperis ziņoja, ka albums „nekad netiks tirgots citur, kā vien Tidal vietnē”. Atkal jau – lieki teikt, ka tas tā nenotika. Savukārt vēlāk Kanjē atklāja, ka albums „nekad netikšot pabeigts” un nosauca to par „dzīvu, elpojošu, kreatīvu izteiksmes līdzekli”.

Iespējams, jūtot, kā prese pavelkas uz katru viņa darbību, Kanjē arī nebeidza bārstīt absurdus tvītus, piemēram, aicinot baltos cilvēkus nerakstīt par melno mūziku un lūdzot Markam Cukerbergam naudu, jo viņam esot „53 miljonu liels parāds”. Pēdējais, protams, izsauca vislielāko smaidu jūru, jo Cukerbergam droši vien prātīgāk būtu to lūgt Facebook, nevis Twitter. Ja vien šajā gadījumā vispār var lietot vārdu „prātīgi”…

Toties pats albums jau atkal bija lielisks. Saglabājot savas apbrīnojamās producenta un viesu kuratora spējas, Kanjē šoreiz pievērsās gospeļu mūzikai. Nu… savā ziņā. „The Life of Pablo” var pārmest haotiskumu, ko spilgti raksturo arī augstāk minētās dziesmu pielabošanas, taču tajā atkal ir vesela plejāde izcilu dziesmu ar „Real Friends”, „Wolves” un „No More Parties in LA” priekšgalā.

„Pateicoties” tam, ka straumēšanas platforma Tidal, kur albums bija sākotnēji ekskluzīvi pieejams, izvēlās nepublicēt savus datus, TLOP netika ņemts vērā, sastādot topus, toties vienā citā lietā gan Kanjē ieguva 1.vietu, tiesa, diezin vai viņš un viņa leibls par to bija priecīgi. Albumu „The Life of Pablo” vienas dienas laikā ar torentu palīdzību bija nelegāli lejupielādējuši vairāk nekā pusmiljons cilvēku. Turklāt šī statistika attiecas tikai uz torentiem, neņemot vērā vēl n-tās pirātu piedāvātās iespējas. Tā laikam notiek, ja tu piedāvā savu darbu ekskluzīvi tikai caur vienu, turklāt gaužām nepopulāru platformu.

Advertisements