Maija mēnesis jau bija krietni gaišāks par iepriekšējo. Pēc ilgāka laika ar jauniem albumiem atgriezās gan Džeimss Bleiks, gan Radiohead, tika uzstādīti jauni straumēšanas rekordi, savukārt vairāki mūziķi bija noskaņoti jokoties.

 

MAIJA MŪZIKAS ZIŅU TOP:

5. Jokoties gan ir jāmāk, un tas acīmredzot ne visai labi padodas savulaik arī Latvijā pabijušajam Kalifornijas eksperimentālās popmūzikas duetam YACHT. 9.maijā savā Facebook profilā YACHT publiskoja dusmīgu ierakstu, kurā paziņoja, ka internetā ir nopludināts dueta dalībnieku „seksa video”. Nosaukuši nopludinātāju par „morāli zemisku personu”, YACHT solīja vērsties tiesā. Dažas stundas vēlāk viņi izdomāja, ka pavisam legāli šo video varēs nopirkt no viņiem pašiem. Nākamajā dienā atklājās, ka tā ir slikti iestudēta izrāde. Presē parādījās 6.aprīlī Gawker Media sūtīts e-pasts no Džouna Bektolta, kurā pēdējais sīki paskaidro savu rīcības plānu, lai reklamētu jaunāko singlu „I Wanna Fuck You Till I’m Dead”. Protams, liela daļa klausītāju bija nikni par šādu soli, ņemot vērā pēdējo gadu notikumus, kad tiešām sabiedrībā zināmi cilvēki ir cietuši no šādām nekrietnībām. Dienu vēlāk YACHT tajā pašā Facebook atvainojās visiem un pateicās tiem, kas likuši viņiem „saprast savas kļūdas nopietnību”.

Tikmēr ar humora izjūtu viss joprojām ir kārtībā Oasis solistam Laiemam Gallaheram. Ar Twitter starpniecību viņš savu vecāko brāli Noelu, ar ko savulaik ne vienu reizi vien ir kāvies, nosauca par… kartupeli. Tas bez konkurences bija labākais apvainojums 2016.gadā mūzikā.

 

4. Pašā maija izskaņā Vācijas Augstākajā tiesā tika nolasīts kāds mūzikai un īpaši hip-hop žanram ļoti svarīgs spriedums. Viss aizsākās pirms gandrīz divdesmit gadiem, kad vācu leģendārās apvienības Kraftwerk dalībnieks Ralfs Hūters iesūdzēja tiesā Mouzesu Pelhamu par to, ka pēdējais 1997.gadā Sabrinas Setlures dziesmā „Nur Mir” izmantojis Kraftwerk dziesmas „Metall auf Metall” semplu. 2012.gadā šī tiesas prāva beidzās ar veiksmīgu iznākumu Kraftwerk, taču producenta Pelhama advokāti šo lēmumu pārsūdzēja. Tagad Augstākā tiesa tomēr lēma par labu Pelhamam, argumentējot ar to, ka „mākslinieciskā brīvība ir augstāk vērtējama par autortiesību aizsardzību”. Tāpat tiesas lēmumā bija teikts, ka „semplu izmantošana ir atļauta tiktāl, kamēr jaunais darbs tiešā veidā nekonkurē ar izmantoto darbu un nenodara tā autoram finansiālu kaitējumu.” Bravo Vācijas tiesai, un arī šai tiesas prāvai, bez kuras es pat nebūtu zinājis, ka „Nur Mir” vispār ir ticis samplēts Kraftwerk.

 

3. Hip-hop cienītājiem bija vēl viena patīkama ziņa maija beigās – no cietuma priekšlaicīgi tika atbrīvots talantīgais reperis Gucci Mane. Izrādījās, ka no sākotnēji piespriestā termiņa nebija atrēķināti pieci mēneši, kurus Gucci Mane pavadīja aiz restēm, gaidot tiesas lēmumu. Tā nu reperis tika brīvībā jau pavasarī, nevis rudens pusē, kā bija plānots. Jau nākamajā dienā(!) Gucci Mane izdeva savu pirmo singlu pēc atgriešanās brīvībā (lielisko „First Day Out Tha Feds”), pēc divām nedēļām jau sniedza savu pirmo koncertu, bet vēl pēc nedēļas izziņoja jaunu albumu „Everybody Looking”, kas tika izdots jūlijā, bet turpmākā pusgada laikā Gucci Mane paspēja piedalīties vēl aptuveni miljons projektos.

 

2. Maijā krita uzreiz vairāki rekordi mūzikā. Vispirms Bejonsē kļuva par pirmo mākslinieci, kuras albuma („Lemonade”) visas 12(!) dziesmas ierindojās nedēļas Billboard Hot 100 pārdotāko singlu topā. Iepriekš rekords piederēja Teilorei Sviftai, kura savulaik vienā nedēļa sabija topā ar 11 kompozīcijām. Visaugstāk, protams, tika aktuālais singls „Formation”, kas ierindojās 10.pozīcijā.

Tikmēr nākamajā nedēļā Billboard albumu topa virsotnē gozējās jaunais Dreika albums „VIEWS”, kurš tika notirgots vairāk nekā miljons eksemplāros (ieskaitot straumēšanas ekvivalentus). Taču pats galvenais – „VIEWS” pārsita rekordu par vienas nedēļas laikā visvairāk straumēto albumu, ieraksts ticis straumēts 245,1 miljonu reižu. Jāsaka, ka rekords tika pārspēts krietni, jo iepriekš tā autors bija Džastins Bībers, kura albums „Purpose” savulaik vienas nedēļas laikā tika straumēts „nieka” 100 miljonus reižu. Paskrienot laikam pa priekšu, varam atlāt, ka šo Dreika rekordu vēlāk gada nogalē laboja The Weeknd.

Maijā tika uzstādīts arī kāds rekords fiziskā formāta ierakstiem. Audio ierakstu informācijas, apmaiņas un pārdošanas vietne Discogs.com ziņoja, ka maijā tajā tur ticis notirgots visu laiku dārgākais ieraksts. Kāds ļoti rets 1969.gada Deivida Bovija albuma „Space Oddity” izdevums ticis pārdots par 6826 dolāriem.

 

1. Maija pirmajā nedēļā uzreiz divi patīkami pārsteigumi mūs sagaidīja albumu frontē. 5.maija pēcpusdienā BBC Radio 1 Enijas Maikas raidījumā Džeimss Bleiks negaidīti paziņoja, ka jau nākamajā dienā izdos savu jaunāko albumu „The Colour In Anything”, taču nešaubīgi par galvenajiem mūzikas preses sleju varoņiem maijā jāsauc Radiohead.

Vispirms 1.maijā fani ievēroja, ka pakāpeniski sāk pazust visi iepriekšējie Radiohead Twitter un Facebook profilu ieraksti. Tā tas turpinājās, līdz tie kļuva pilnīgi iztukšoti. Tikmēr fani saņēma mistiskus flaierus no grupas, liecinot, ka kaut kas tūlīt sekos. Tā arī notika, un 3.maija pēcpusdienā beidzot sagaidījām jaunu Radiohead singlu „Burn The Witch” ar visu lielisko videoklipu. Vēl trīs dienas vēlāk saņēmām arī oficiālu ziņojumu par gaidāmo albumu – grupas devītais albums (tobrīd vēl ar nezināmu nosaukumu) tikšot izdots jau svētdien, 8.maijā.

Solīts makā šoreiz krita, un 8.maijā albums ar nosaukumu „A Moon Shaped Pool” bija pieejams visos digitālās mūzikas ierakstu veikalos. Turpmākās nedēļas laikā sākās rūpīga dziesmu analīze un atklājumi, ka albumā ir vismaz trīs senas Radiohead dziesmas (senākā no tām – „True Love Waits” – pat datējama ar 1995.gadu), ka šis, spriežot pēc dziesmu vārdiem, ir Toma Jorka šķiršanās albums utt. Pats galvenais – Radiohead nebija pievīluši, un „A Moon Shaped Pool” bija viņu labākais albums kopš 2007.gada izcilā „In Rainbows”, turklāt daudz no tā neatpaliekot.

 

P.S. Maijā mūžībā devās japāņu sintezatoru un elektroniskās mūzikas pionieris Isao Tomita (84, sirds slimības), ASV kantrimūzikas leģenda Gajs Klārks (74, limfoma), Beastie Boys sākotnējā sastāva dalībnieks, ģitārists Džons Berijs (52, pieres daivas demence) un Surfer Blood ģitārists Tomass Fekete, par kura cīņu ar īpaši retas formas vēzi Mūzikas Sirds vēstīja jau 2015.gadā. 30.maijā viņš pievienojās „27 klubiņam”.

Advertisements