Septembris ir mēnesis, kad Lielbritānijā un Kanādā nu jau tradicionāli tiek piešķirtas labākā albuma balvas kritiķu un nozares ekspertu skatījumā – attiecīgi Mercury Prize un Polaris Prize. Tomēr 2016.gada septembris visvairāk paliks atmiņā ar savu pēdējo dienu, kad vienlaikus tika izdoti uzreiz četri potenciāli gada Top 10 albumi. Apple ieviesa bezvadu austiņas, mūžībā devās viens no acid house mūzikas pionieriem, bet Vācijas leģendām apvītākais naktsklubs tika pie jauna statusa.

 

SEPTEMBRA MŪZIKAS ZIŅU TOP:

5. Septembra sākumā Berlīnes tiesa lēma, ka turpmāk slavenais Vācijas naktsklubs Berghain vairs nebūs vienkārši “izklaides iestāde”, bet gan “augstās mākslas iestāde”. Iemesls, kāpēc Berghain vēlējās šī statusa maiņu, ir pavisam triviāls – augstās mākslas iestādēm Vācijā ir atviegloti nodokļi. Turklāt atšķirība ir visai ievērojama – ja naktsklubiem jāmaksā valstij 19 procenti, tad teātriem, koncertzālēm, muzejiem un tagad arī Berghain – 7. Starp naktslokāla advokātu, kā tagad zināms, veiksmīgajiem argumentiem tiesā bija dīdžeju pielīdzinājums diriģentiem, kā arī tas, ka “operās un koncertzālēs cilvēki gūst tikpat apreibinošu baudu.”

 

4. 21.septembrī citos medību laukos devās ietekmigās astoņdesmito gadu Čikāgas acid-house apvienīgas Phuture dalībnieks Ērls Smits Juniors jeb DJ Spank Spank. Līdzīgi kā par vistu un olu, nekad nebeigsies strīdi, kurš un kad pirmoreiz ar Roland TB-303 basa sintezatora palīdzību radīja jaunu house mūzikas atzaru, kā arī par to, no kurienes cēlies nosaukums “acid-house”. Taču abos gadījumos par vieniem no lielākajiem vaininiekiem uzskata tieši Phuture un viņu leģendāro 1987.gada singlu “Acid Tracks”. Līdz pat gada beigām tā arī nekur netika publicēts viņa nāves iemesls (un arī vecums!), bet ir zināms, ka šī gada maijā Smitu piemeklēja trieka un pēc tam mūziķis pārcieta operāciju.

Pats DJ Spank savulaik deju mūzikas konferencē Amsterdamā stāstīja, ka “Acid Tracks” esot radies “pēkšņi, no nekurienes”. Kopā ar kolēģi DJ Pierre esot strādājuši līdz vēlai naktij, kad tas, noguruma mākts, aizbraucis mājās, bet Smits vēl palicis studijā paniekoties ap jauno agregātu. “Vienā brīdī es vienkārši ākstījos, cenšoties izprast to nolādēto mašīnu, bet nākamajā no tās iznāca ārā tas neticamais troksnis,” atcerējas Smits. Uzreiz zvanījis kolēģim, kurš bijis gana pikts par uzmodināšanu, bet tomēr piekritis atbraukt vēlreiz, un “tālakais jau ir vēsture”. No šī stāsta izriet, ka tieši DJ Spank Spank ir ne tikai atbildīgs par house klasiku, bet devis neatsveramu ieguldījumu veselā žanrā.

 

3. 7.septembrī Apple prezentēja savas jaunākās ierīces iPhone 7 un iPhone 7 Plus. Plašāko emociju gammu (lielākoties gan sašutuma veidolā) izsauca jau pirms tam izskanējušās baumas – jaunākajiem iPhone telefoniem nebūs austiņas ar “3.5mm jack” ieeju. “3.5mm jack input” ir tas, ko mēs saprotam ar “parasto austiņu” ieeju. Tā vietā Apple piedāvāja jaunas austiņas ar t.s. “lightning” vadu, ar kuru telefonu var arī uzlādēt. Tāpat kompānija prezentēja jaunus stereo skaļruņus veco mono vietā, kā arī vēl vienu jaunievedumu – bezvadu austiņas AirPods. Tās gan ik pēc piecām stundām nepieciešams uzlādēt. Viss šāds prieks septembrī tika palaists tirgū par 649 dolāriem.

Citās Apple ziņās – septembrī kompānija noliedza presē izskanējušās baumas, ka tā taisoties pirkt mūzikas straumēšanas vietni (un līdz ar to konkurentu) Tidal. Par to iepriekš tika rakstījis ietekmīgais biznesa ziņu laikraksts The Wall Street Journal. “Mēs negrasāmies pārņemt nevienu straumēšanas servisu,” īss un ciets bija Apple Music vadītāja Džimija Aiovina komentārs.

 

2. Septembris ir mēnesis, kad Lielbritānijas nozares speciālisti balsojuma rezultātā nosaka aizvadītā gada labāko albumu. Šogad Mercury Prize bija tiešām spēcīgs “īsais saraksts” jeb “shortlist” ar uzreiz diviem no Mūzikas Sirds gada favorītiem – ANOHNI: “Hopelessness” un Radiohead: “A Moon Shaped Pool”. Bija arī Deivida Bovija atvadu ieraksts “Blackstar”, par kura uzvaru, šķiet, ne es vienīgais biju pārliecināts. Tā vietā žūrija balvu atdeva grime pārstāvim Skepta par viņa maijā izdoto ceturto albumu “Konichiwa”. Nav jau slikts šis albums, bet…

Septembris ir arī mēnesis, kad Kanādas mūzikas nozares speciālisti balsojuma rezultātā nosaka aizvadītā gada labāko albumu (es, goda vārds, tikai tagad sapratu, ka varēju vienkārši iekopēt šo teikumu no pirmās rindkopas). Pagājušajā gadā, uzvarot Caribou, Dreiku un citas pasaules zvaigznes, žūrija Polaris Prize balvu piešķīra ārpus Kanādas ne pārāk plaši zināmajai folkmūziķei Bafijai Santmarī. Šogad Polaris balvai bija nominēta Grimes, Džesija Lanza, White Lung, bet titulu saņēma jaunais hip-hop mūzikas producents Kaytranada par debijas albumu “99,9%”. Respektējama izvēle.

 

1. Tas bija vienkārši p****c, kas darījās septembrī albumu frontē. Tiešām bija tāda sajūta, ka mūziķi ir sarunājuši savus labākos darbus izdot vienā mēnesī, lielākā daļa – pat vienā dienā!

Mēneša sākumā vienu no savas karjeras labākajiem darbiem, emocionāli piesātināto un pašdziedinošo “Skeleton Tree” izdeva Nick Cave & The Bad Seeds, bet tas vēl ir sīkums, salīdzinājumā ar 30.septembri. Jau iepriekš bija zināms, ka šajā datumā ar jaunu plati atgriezīsies reperis Denijs Brauns. Albums “Atrocity Exhibition” bija izcils, un drošs pretendents uz gada labākā hip-hop mūzikas titulu.Tāpat iepriekš bija arī zināms par Bon Iver albumu “22, A Million”, kurš arīdzan izrādījās lielo gaidīšanu pilnībā attaisnojošs.

Taču tikai nedēļu pirms 30.septembra par šī datuma izvēli savam jaunākajam ierakstam paziņoja čīliešu izcelsmes filigrānais ASV elektroniskās mūzikas pārstāvis Nikolass Džārs, un te nu sekoja pirmais mega-pārsteigums, jo Džārs pārspēja pats sevi ar šī gada perfektāko elektroniksās mūzikas ierakstu. Bet arī tas vēl nebija viss! Tikai divas dienas pirms izdošanas par 30.septembrī gaidāmu jaunu albumu paziņoja Solanža Noulza. “A Seat at the Table” izrādījās viens no gada labākajiem r’n’b mūzikas ierakstiem – ietekmīgais mūzikas portāls Pitchfork to pat nosauca par visa gada labāko albumu.

Un kur nu vēl tādi “sīkumi” kā norvēģu mūziķes Dženijas Vēlas albums “Blood Bitch” un Teksasas kolektīva S U R V I V E, kura divi dalībnieki radīja izcilo skaņu celiņu seriālam “Stranger Things”, otrais albums “RR7349”. Šiem no Mūzikas Sirds tika zemās 8.5/10 atzīmes. Vārgi!

Advertisements