Jūs jau noteikti zināt, kā es mīlu 1984.gadu. Es pat īsti nevaru noformulēt iemeslu īsā versijā. Droši vien kaut kas līdzīgs tam, kā cilvēki meklē savas saknes, senčus kaut kādā 17.gadsimtā, uzvārda izcelsmi utt. uttjp. Man vienmēr ir paticis pētīt uz sakošļāt visu, kas saistīts ar šī gada notikumiem manās trīs mīļākajās frontēs – futbolā, kino un, protams, mūzikā. Par futbolu un kino vēl paspēsim parunāt, bet sāksim ar mūziku. “40.1984” after-party kāds, kurš bija mazāk iereibis, pa visu to burzmu varbūt pamanīja, ka es biju sagatavojis piecarpus stundu garu izlasi ar dziesmām tikai no šī gada. Šajā slejā katru nedēļu piedāvāšu trīs dziesmas (varbūt vēlāk pāriesim uz piecām) no konkrētā gada, kuras vēlētos izcelt īpaši tādu vai citādu iemeslu dēļ. Kritēriji? Kā parasti, trīs. 1.Kritiķu vērtējums. 2.Popularitāte, veiksmes topu tabulās. 3.Personiski iemesli. Šīs nebūs dziesmu recenzijas. Tie būs mazi ieskati, daži fakti, kas kādam varbūt būs iepriekš nezināmi, bet vēl kādam – atgādinājums no bērnības vai jaunības. Dziesmu izvēle ir nejauša un secība nav svarīga, lai gan… varbūt gada nogalē taps arī MS 1984 TOP 100 apkopojums. Aiziet ar pirmajām trim dziesmām no 1984.gada!

Tears For Fears – Mothers Talk [Mercury]
(from LP “Songs From The Big Chair”)
(released as a single on August 10th, 1984)

Lai gan Tears For Fears slavenā albuma “Songs From The Big Chair” lielākie hīti “Shout”, “Everybody Wants To Rule The World” un “Head Over Heels” visi tika izdoti 1985.gadā (tāpat kā albums), tāpēc neklasificējas šim gadam, viena dziesma iznāca jau pusgadu iepriekš, un tā ir vismazāko uzmanību pievērsusī “Mothers Talk”. To tik tiešām var nosaukt par mazliet dīvainu pirmā singla izvēli, ņemot vērā, ka dziesma nav hīts tādā klasiskā izpratnē. Šeit lomu nospēlēja tas, ka Rolandam Orzabalam “Mothers Talk” šķita kā jauns Tears For Fears posma sākums kreatīvā virziena ziņā. Tam piekrita arī albuma producents Kriss Hjūzs un skaņu inženieris Deivs Baskombe, kurš pat nosauca to par vienu no izcilākajām dziesmām, kādu Orzabals ir sarakstījis.

Šis bija pirmais ieskats mūsu otrajā albumā, ar kuru mēs nekaunīgi centāmies kļūt komerciālāki. Es biju pret šādu soli, bet mani pārliecināja cilvēki, ar kuriem kopā strādājām. Viņi gribēja laist ārā “spridzekļus”, bet es tam īsti nebiju gatavs. Tomēr no tā brīža lietas tiešām sāka eksplodēt,” vēlāk kādā intervijā par albumu un “Mothers Talk” kā kompromisa izvēli pirmajam singlam stāsta dziesmas autors.

“Mothers Talk” tika sarakstīta jau 1983.gadā un uzreiz arī iekļauta koncertturnejas repertuārā. Pats Orzabals to esot raksturojis kā “neveiksmīgu cenšanos atdarināt Talking Heads”. Studijas versija, kas tika ierakstīta 1984.gada sākumā, ļoti patikusi Orzabalam, taču ne ierakstu kompānijai. Tā nu ticis pieaicināts Kriss Hjūzs, dziesma tika pārrakstīta un jau augustā izdota singla formātā. Interesanti, bet tieši šīs dziesmas dēļ Hjūzs arī kļuva par visa ikoniskā albuma producentu – tik ļoti leiblam patika viņa Tears For Fears skanējuma vīzija.

Dziesmas sasniegumi: 14.vieta Lielbritānijas Top 40, 27.vieta ASV Billboard Top 100, tiesa, jau 1986.gadā, jo ASV “Mothers Talk” tika izdots tieši pretēji – kā albuma pēdējais singls.

Dead Or Alive – You Spin Me Round (Like a Record) [Epic]
(from LP “Youthquake”)
(released as a single on November 5th, 1984)

Kā es sarakstīju “Spin Me”? Es klausījos Lutera Vandrosa dziesmu “I Wanted Your Love”. Tajā nav tāda pat akordu struktūra, bet tā es radu mūziku – es kaut ko klausos un pāri dziedu citu melodiju. Es nesēdēju un nestudēju Lutera Vandrosa albumu, es dzirdēju dziesmu, un viss saslēdzās. Tas ir tā – dari to, dari šito, dari to, un pēkšņi ir trāpīts. (…) Un tad vēl bija Little Nell ieraksts “Se You ‘Round Like a Record’”. Tātad man bija šīs divas dziesmas un – BINGO! – lieta darīta,” tā savā autobiogrāfijā par elementāro savas karjeras hīta tapšanu raksta Dead or Alive līderis Pīts Bērnss.

Lai gan “You Spin Me Round” tolaik daudzi klasificēja kā Hi-NRG ierakstu (tas ir tāds mazliet aizmirsts elektroniskās mūzikas žanrs, ko šobrīd dēvētu par EDM), pats Bērnss tam īsti negrib piekrist. Kādā 2009.gada intervijā Bērnss izteicās: “man tā ir vienkārši disko mūzika, pop-hīts”, nosaucot disko mūziķi Sylvester (70’to gadu disco/r’n’b izpildītājs, kurš nomira 1988.gadā no AIDS izraisītām komplikācijām) kā galveno ietekmes avotu. Tāpat Bērnss arī atcerējās, ka viņi dziesmu jau bija pabeiguši, kad viņiem to atņēma ierakstu leibls un nodeva citiem producentiem, jo “tolaik ierakstu kompānijas neuzticējās grupām, kas nāk uz studiju bez slavena producenta”. Leibls sākotnēji nav bijis arī pārāk entuziastisks par “You Spin Me Round”. Pat līdz tādam līmenim, ka Bērnsam pašam bija jāaizņemas nauda, lai samaksātu par dziesmas ierakstu. Kad tas tomēr tika izdarīts, Epic vienalga nosauca dziesmu par “briesmīgu”, un grupai arī pašai nācās meklēt vēl naudiņu videoklipam.

Par populārajām mēmēm daudzus gadus atpakaļ nestāstīšu, jūs tās noteikti esat redzējuši paši. Turklāt dziesma tiešām ir a) līdz riebumam pārdrillēta un b) smieklīga. Taču ārkārtīgi lipīga, vienkārša un tāpēc arī viegli uztverama. Turklāt 1984.gads bez šī hīta nav iedomājams, lai gan singls tika izdots 1984.gada pašā nogalē, tātad lielākos laurus plūca jau 1985.gadā. Lai gan Dead or Alive ar lielākiem un mazākiem pārtraukumiem darbojās līdz pat 2018.gadam, “You Spin Me Around” tā arī palika viņu vienīgais hīts. “Viena Hīta Brīnumi” droši var attiecināt uz Pīta Bērnsa vadīto kolektīvu.

Dziesmas sasniegumi: 1.vieta Lielbritānijas Top 40 (jau 1985.gadā) un 11.vieta ASV Billboard Hot 100 (arī jau 1985.gadā). Dziesma piedzīvoja arī vairākus pārizdevumus, no kuriem komerciāli veiksmīgākie bija 2003. un 2006.gadā. Tāpat “You Spin Me Round” piedzīvojusi arī vairākas kaverversijas. 2003.gadā britu žurnāls Q to ievietoja savā “1001 Visu Laiku Labākās Dziesmas” sarakstā.

Corey Hart – Sunglasses At Night [EMI]
(from LP “First Offense”)
(released as a single on January 21st)

2002.gadā es KATRU piektdienu klausījos Bogdana Tarana raidījumu “Dance Box” un uzreiz tam sekojošo pieslēgšanos naktsklubam Nautilus (ja vien pats jau tur neatrados, protams). Tāpēc man šīs pārraides ir tik ļoti saplūdušas kopā, ka es precīzi nepateikšu, kurā (sliecos gan uz Nautilus), bet vienā no tām es paliku uz pauzītes, tā teikt. Pa radio skanēja skābi, pulsējoši, izteikti tumši sintezatoru pīkšķi un ass bungmašīnas ritms, kuram pa virsu kāds vīrs draudīgā balsī dziedāja: “I wear my sunglasses at night / So i can, so I can / Watch you weave then breathe your story lines”. Protams, ka dziesma ir ar metaforisku domu neredzēt apkārt notiekošo, pat atrodoties tumsā, izvairīties no meliem. Taču tajā laikā jau es ļoti labi zināju, kāpēc naktsklubos tiek nēsātas saulesbrilles (lai slēptu acu zīlītes, protams), un tulkoju tekstu pa savam. Ātri vien uzzināju, ka šo dziesmu izpilda kāds starptautisks duets, ko sastāda Kanādas producents Tiga un viņa somu kolēģis ar segvārdu Zyntherius. Kas tas tāds par Koriju Hārtu, nezināju neko. Pat ne to, ka viņš ir šīs dziesmas autors un oriģinālizpildītājs.

Jā, par Koriju Hārtu es uzzināju stipri vēlāk, lai gan par “mazpazīstamu” viņu nekādi nenosauksi. Šis Kanādas mūziķis un dziesmu autors ir pārdevis vairāk nekā 16 miljonu ierakstu visā pasaulē, ieguvis deviņus Billboard Hot 100 Top 40 hītus, nominēts 1984.gada Grammy balvai kā labākais jaunais mākslinieks, iekļauts Kanādas Mūzikas Slavas zālē un Slavas alejā (Hall of Fame), ir vairāku Kanādas Juno (ekvivalents Latvijā būtu – Zelta Mikrofons) balvu ieguvējs, un tā šo sarakstu varētu vēl turpināt. 61 gadu vecais mūziķis joprojām ir aktīvs, un savu pagaidām pēdējo albumu “Dreaming Time Again” izdeva 2019.gadā. Taču! Viņa lielākais hīts ir un paliek ultra-naksnīgais “Sunglasses At Night”, taču pateicoties tipiskam 1984.gada sintezatoru skanējumam un falsetā izpildītajam romantiskajam piedziedājumam, tas ne tuvu neizklausās tik klaustrofobisks kā Tiga & Zyntherius versijā.

Tiem laikiem diezgan neraksturīgi, bet pirmais singls tika izdots veselus divus mēnešus PĒC albuma izdošanas. “First Offense”, kurā meklējams “Sunglasses At Night”, tika izdots jau 1983.gada novembrī, bet 7’’ vinila plate veikalos nokļuva 1984.gada janvāra izskaņā. Ar visu to laika gaitā “Sunglasses” kļuva par ļoti veiksmīgu Hārta hītu, pakāpeniski kļūstot arvien populārāka un sasniedzot 7.vietu ASV Billboard Hot 100 1984.gada oktobra pirmajā nedēļā. Slavenais mūzikas katalogs AllMusic jau tad dziesmu nodēvēja par “acumirklīgu klasiku, pateicoties īpašajai melodijai un lipīgajam piedziedājumam”.

Lai nu kā, bet… man tā Tiga & Zyntherius versija vienmēr būs tuvāka. Bet arī oriģināls ievietojams “MS Labāko 1984.gada Dziesmu Izlasē”!

BONUS TRACK: