Pagājušajā nedēļā, kad MS pārdzīvoja savu milzīgo finansiālo krīzi, Hanzas Peronā norisinājās Nikas Rouzas Danilovas jeb Zola Jesus koncerts. Pat, ja būtu saņēmis ielūgumu uz mākslinieces, kuru pirmoreiz Latvijā jau tālajā 2009.gadā pirmie izcēla tieši MS (tolaik vēl AMGmusic), koncertu, nebūtu ticis ceļa izdevumu dēļ. Žēl. BET! Koncertā pabija mana superjaukā kolēģe Roze, un es viņai palūdzu uzrakstīt dažas rindas par to, kas norisinājās 24.septembrī Hanzas Peronā. Viņa laipni atsūtīja savu īso recenziju, kas tad arī ir lasāms zemāk (ar dažām manām piebildēm un editingu).

Zola Jesus koncerts 24.09.2023. Hanzas peronā

Svētdien, 24.09.23, Rīgā, kultūras telpa “Hanzas perons” notika avangardās un tumšās popmūzikas mākslinieces ZOLA JESUS koncerts. Un ne jau parasts koncerts – tieši Rīgā viņa iesāk savu Eiropas turneju, kas ir ļoti intīma un nav salidzināma ar koncertu Paladium, kad biļetes vēl latos bija nopērkamas…

Ieejot Hanzas peronā, tevi jau gaitenī sagaidīja iesildītāji, kas bija pārsteigums – bet, nu, Ansis Bētiņš un Artūrs Čukurs ar slavu dziedājumiem bija “vaibs”.  Kā saka – iesildītāji mūsu laikam iederas, bez patosa un dziedinoši. Var just jaunā mākslinieciskā vadītāja (Miks Magone) – svaigo elpu, un viņš burtiski sagaida katru pie ieejas. Ļoti jūtu ka Hanzas Peronam būs labi laiki ar viņu.

Par koncertu… Tu ieej koncerta vietā, un tur ir tumsa un migla vienlaicīgi, kas jau rada noskaņu. Tad ir skatuve pa labi – koncertzāles vidū (kas jau ir citādak no visa, ko esmu tur pieredzējusi). Bet iespējams skatuves novietojums pa labi un vidū arī radīja to labo noskaņojumu un skaņu. Bet tā migla pa zāli un žagari virs un ap skatuvi [droši vien gaidīja mani – Žagars piezīme] rada sajūtu…man seriāla Twin Peaks vaibu. Gan jau katram kaut ko citu. Bet sajūtas noteikti tika radītas.

Tad uznāk Zola Jesus pie klavierēm, ar savu biezo nošu grāmatu…skan dziesmas un nav laika aplausiem starpā, bet pēc trešās dziesmas viņa sajūt, ka skatītāji grib un… aiziet dialogs starp mākslinieci un auditoriju. Viņa stāsta, ka ir neparasti tik agri dienā sākt koncertu – pa dienas gaismu, ka beigās, tad viņa nav nemaz vampīrs.

Man draugi, ar ko biju, teica, ka viņa atsit Lisa Gerrard (Dead Can Dance), bet kopumā jau bija viņas pašas vaibs. Brīžiem bija antiharmonijas, kas bija harmoniskas – paradokss… Tās bija un nebija gruzonīgas – man patika. Viņa pati jokoja: ”Tagad skanēs priecīgāka dziesma. Āā, nē, šī arī par pašnāvību.” Bet, ja tā padomā, šis albums tika radīts pandēmijas laikā.

Un koncerts bija tieši tik garš, kā vajag. Noturēju uzmanību un sagāja (nav, kā mūsdienu teātriem – 3h un plus), un solo koncertam ar klavierēm – bija labi.

Beigās vēl viņa izpildīja Ukrainas tautas dziesmu – ļoti emocionāli.  Nezināju, kā sauc to dziesmu, pajautāju instagrammā viņai pašai, viņa atbildēja – Plyve kacha (ar baltu sirdi). [Dziesmas pilnais nosaukums ir “Пливе кача по Тисині (tulkojums ir “Pīle Peld Tisā” ; tā ir upe Centrāleiropā, kuras izteka atrodas Ukrainā ; tā ir ne tikai vienkārši tautasdziesma, bet tieši karavīru tautasdziesma, kas aizskar neizbēgamas nāves un kapu tēmu – AŽ piezīme]

Tad viņa paklanījās un saņēma ziedus, un visa auditorija piecēlās kājās un ar skaļām ovācijām aplaudēja.  Tad viņa atminējās, ka ir vēl viena dziesma. Izpildija “Dead and Gone”, un aptuveni jau pirms 20.00 visi bija izklīduši Rīgas ielās – tāda ir maģija agrajiem dienas koncertiem.

Inese Roze.

P.S. Rozes IG ieraksts izpelnījās ne tikai Zola Jesus atbildi, bet pievērsa uzmanību arī citiem šīs lietotnes lietotājiem. Viena no tām ir mūziķe/producente ar segvārdu GHIPTAR (citas informācijas par viņu man nav), kas piedāvāja mums noklausīties savu remiksu Zola Jesus 2014.gada albumā “Taiga” esošajam skaņdarbam “Go (Blank Sea)”. Un tas ir REĀLI LABS!